۱۳۹۱ بهمن ۴, چهارشنبه

قیمت دلار همچنان بالا می‌رود

روز شنبه قیمت دلار ۳۳۶۰ تومان بود که در طول سه روز بیش از ۲۲۰ تومان افزایش یافت
قیمت هر دلار آمریکا در بازار تهران از مرز ۳۶۰۰ تومان گذشت. صرافی‌های تهران قیمت دلار را روز سه‌شنبه، سوم بهمن، بین ۳۶۱۰ تا ۳۶۹۰ تومان گزارش کردند.
خبرگزاری‌های رسمی در ایران قیمت ارزهای خارجی در بازار آزاد را منتشر نمی‌کنند، اما یکی از صرافی‌های تهران در پایان روز سه‌شنبه، قیمت فروش یورو را ۴۷۵۰ تومان و قیمت فروش پوند بریتانیا را ۵۶۵۰ تومان اعلام کرد.
در پایان روز بعضی از صرافی‌ها خبر دادند که قیمت دلار به ۳۵۸۰ تومان بازگشته است. سکه هم امروز یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان فروخته می‌شد.
سیر صعودی قیمت ارز از ابتدای هفته آغاز شد. دلار روز دوشنبه دوم بهمن ماه با افزایش ۱۳۰ تومانی نسبت به روز قبل، به بیش از ۳۵۰۰ تومان رسیده بود.
دلیل افزایش قیمت چیست؟
قیمت‌ها زمانی به شدت بالا رفت که شایعه‌های مربوط به برکناری رئیس بانک مرکزی منتشر شد. دیوان محاسبات کشور وابسته به مجلس ایران می‌گوید محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی را کلیک "برکنار کرده است"؛ اما رئیس بانک مرکزی با تکذیب این موضوع کلیک اعلام کرده که بر سر کار خود باقی خواهد ماند.
حسن منصور، استاد دانشگاه آمریکایی اقتصاد و تجارت پاریس به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید: "جابه‌جایی رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند تاثیری روی نرخ ارز داشته باشد؛ چون بانک مرکزی سیاستگذار اصلی در بازار ارز نیست و نوسانات قیمت از مسائل سیاسی و روند مذاکرات هسته‌ای پیروی می‌کند."
حمیدرضا تبرایی، پژوهشگر مدرسه اقتصاد پاریس هم معتقد است که چند علت به طور همزمان باعث بالا رفتن دوباره قیمت ارز شده است.
آقای تبرایی به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که توقف تخصیص ارز مبادله‌ای از طرف بانک مرکزی، احتمال اجرای فاز دوم حذف یارانه‌ها، اجرای مرحله دیگری از تحریم‌ها و اعلام موجودیت صندوق توسعه ملی از عوامل افزایش قیمت ارز در روزهای گذشته است.
محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی ایران پیش از انتشار خبرهای مربوط به برکناری‌اش اعلام کرده بود "صندوق توسعه ملی کشور کلیک حدود ۴۵ میلیارد دلار موجودی دارد."
به گفته حمیدرضا تبرایی، این خبر باعث شد "تولیدکنندگان و واردکنندگان با نگرانی از آینده به سمت بازار ارز بروند."
پژوهشگر در مدرسه اقتصاد پاریس همچنین می‌گوید "نگرانی از احتمال افزایش قیمت‌ها بعد از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باعث شده است که عده‌ای سرمایه خود را به سمتی هدایت کنند که از گزند در امان باشد." این موضوع به گفته او، حتی روی بازار بورس هم تاثیر گذاشته است.
راه حل کجاست؟
هر دو کار‌شناسی که درباره کاهش ارزش پول ملی ایران با بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه کردند، معتقد هستند که دور تازه افزایش قیمت ارز تابع تحولات سیاسی است، نه مسائل اقتصادی. آن‌ها می‌گویند که بانک مرکزی شاید بتواند در کوتاه مدت با تک نرخی کردن ارز مانع بالا رفتن قیمت‌ها شود؛ اما در بلند مدت حل بحران هسته‌ای و رفع تحریم‌هاست که می‌تواند چاره‌ساز باشد.
حسن منصور، استاد اقتصاد، قیمت واقعی دلار را معادل سه هزار تومان می‌داند و می‌گوید که در حال حاضر این هراس و نگرانی مردم است که به صورت غیرواقعی قیمت‌ها را بالا و پایین می‌برد.
کلیک بحران ارزی و افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار باعث شد مهرماه امسال نیروهای امنیتی کنترل بازار ارز را به دست بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر