۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

اورژانس تهران: آلودگی هوا ۳۰۰ نفر را به آمبولانس‌های سیار کشاند

آلودگی هوای تهران در آذرماه ۹۱
اورژانس پزشکی تهران اعلام کرده است که آلودگی روزهای اخیر هوای پایتخت، ۳۰۰ شهروند تهرانی را به ۵ کلینیک سیار در میدان‌های اصلی پایتخت کشانده است.
حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، به خبرگزاری مهر گفته است: «این افراد غالباً با علائم تنگی نفس، سوزش چشم، درد قفسه سینه، سوزش گلو و سرفه به پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند که با تنفس اکسیژن، درمان شده‌اند.»
 
این کلینیک‌های سیار، ۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس بوده‌اند که در روزهایی که آلودگی هوای تهران به حد اضطرار می‌رسد، در ۵ میدان پر رفت و آمد شهر تهران مستقر شده‌اند.
 
مدیر روابط عمومی اورژانس تهران همچنین گفته است در یکی از روزهای گدشته، «یک بیمار قلبی بدحال» به یکی از این پایگاه‌های سیار مراجعه کرده و به بیمارستان منتقل شده است.
 
آلودگی هوا در ایران سال‌هاست که به ویژه در ایام زمستان به اوج می‌رسد و شهرهای مختلف را به تعطیلی می‌کشاند.
 
در مورد اخیر، اواسط آذرماه با بالارفتن شدت آلودگی هوا، چند شهر ایران، از جمله تهران تعطیل شدند، اگرچه پس از آن مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که تعطیلی‌های تهران تأثیر چندانی در بهبود وضعیت هوا نداشته است. روز شنبه این هفته نیز تهران در پی افزایش آلودگی هوا تعطیل شد.



پیش از این رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، گفته بود هر سال ۴۵ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
 
محمدهادی حیدرزاده در هشتمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران گفته بود «۷۰ درصد» سرطان‌ها در ایران نیز به نوعی مرتبط با محیط زیست و مسائل انسانی است.


وزیر سابق بهداشت روز ۱۴ آذر درباره میزان آلودگی هوای تهران هشدار داده بود و به شهروندان پایتخت‌نشین پیشنهاد داده بود که اگر می‌توانند این‌روزها از تهران خارج شوند.



مرضیه وحید دستجردی که به تازگی از سمت خود برکنار شد، همچنین خبر داده بود که در دوره‌های پیشین تشدید آلودگی هوا، میزان مراجعه ساکنان تهران به بیمارستان‌های قلب ۳۰ درصد و بیمارستان‌های عمومی ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، آلودگی‌ هوا سالانه «یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر» قربانی در سراسر جهان می‌گیرد و بنا بر اظهارات اخیر این سازمان، «حدود ۶۵ درصد» مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در قاره آسیا رخ می‌دهد.

حامیان محیط زیست در ایران بارها بر هشدارآمیز بودن شرایط آلودگی هوای ایران و لزوم به کارگیری یک استراتژی بلندمدت برای مقابله با آن تأکید کرده‌اند.
 
آقای حیدرزاده رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز ۳۰ آذرماه در این خصوص گفت: «با وجود زیان‌بخش بودن آلاینده‌های محیطی، متأسفانه هنوز نتوانستیم در مردم و مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد کنیم.»
 
اواخر آذرماه مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته بود‌ در سال ۹۰ هوای تهران ۳۲۰ روز در شرایط ناسالم بوده است.

پیش از این برخی رسانه‌ها در گزارش‌هایی از پایین‌بودن ده‌ها برابری استاندارد تولید بنزین و گازوئیل ایران نسبت به استانداردهای جهانی خبر داده‌ بودند.
 
وبسایت الف، نزدیک به احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه «بر اساس اظهارات کارشناسان صنعت نفت ایران» منتشر کرد، آورده است که آنچه در حال حاضر به عنوان بنزین در جایگاه‌های سوخت کشور عرضه می‌شود ۵۰ برابر استانداردی که قرار بوده رعایت شود، گوگرد دارد.


طبق این گزارش، ماده شیمیایی و سرطان‌زای «ام‌تی‌بی‌ای» به استثنای یک یا دو پالایشگاه ایران در همه پالایشگاه‌ها به جای کاتالیست مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر میزان آلایندگی خودروها که عامل تولید ۷۰ درصد آلاینده ها در شهرها هستند، افزوده است.
 
وبسایت الف نوشته است کیفیت گازوئیل در کشور به مراتب از این نیز بدتر است و میزان گوگرد موجود در آن ۳۵۰ برابر استاندارد یورو ۴ است.
 
گزارش سایت الف در ادامه می‌گوید که به خاطر تحریم‌های غرب علیه ایران، از سال ۱۳۸۸ واردات کاتالیست‌های استاندارد برای تولید بنزین به ایران متوقف شده است و در نبود کاتالیست‌ها، پالایشگاه‌های داخلی مجبور به استفاده از سرب یا ماده سمی «ام‌تی‌بی‌ای» هستند.
 در سه سال گذشته آمریکا و اروپا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را افزایش داده‌اند که فروش بنزین به ایران و واردات برخی دیگر از مواد شیمیایی به ایران را مرتبا دشوارتر کرده است.
 منصور کشفی، کارشناس نفت در تگزاس، در این باره به رادیو فردا گفته است: «چون توان تصفیه نفت داخلی ایران برای تولید بنزین مصرفی داخل کم است و اینها بیشتر، بنزین مورد نیازشان را در سال‌های اخیر از خارج خریداری می‌کردند، مثلا از امارات متحده نفت یا گاز و بنزین تصفیه شده می‌خریدند و حالا به علت تحریم‌ها، توان خرید بنزین را از خارج ندارند، مجبورند برای اینکه در داخل ایران اتومبیل‌ها به حرکت در بیایند، به هر حال نفت را داخل ایران به طور ناقص تصفیه کنند.»

وبسایت الف نوشته است که «اراده‌ای ناشناخته، تمامی آزمایشگاه‌های صنعتی را از انجام آزمایش کیفیت بنزین و ارایه نتایج آن منع کرده است.»
 
در واکنش به این گزارش الف، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه در بیانیه‌ای کوتاه کوتاه اعلام کرد که کیفیت بنزین تولید پتروشیمی‌ها مطابق استانداردهای پالایشگاهی است.
 
طبق این اطلاعیه، «افزایش میزان آلایندگی هوای کلان‌شهرهای ایران متاثر از محصولات واحدهای پتروشیمی نیست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر